Informacja o kontroli Najwyższej Izby Kontroli - ochrona praw konsumenta energii elektrycznej
Kontrola P/17/022 - Ochrona praw konsumenta energii elektrycznej została przeprowadzona w Urzędzie Regulacji Energetyki (URE) przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK) w dniach od 9 października 2017 r. do 22 stycznia 2018 r.
Okres objęty kontrolą obejmował lata 2014 - 2017 (do czasu zakończenia kontroli) z uwzględnieniem zdarzeń zaistniałych przed 2014 r., o ile mają wpływ na ocenę kontrolowanej działalności.
Zakres kontroli obejmował następujące zakresy:
- Regulacja i uwolnienie rynku energii elektrycznej, w tym:
- Proces uwalniania rynku detalicznego w części konsumenckiej;
- Działanie na rzecz rozwoju rynku energii;
- Działania na rzecz eliminowania z rynku energii zjawisk negatywnych.
- Rozwój infrastruktury dystrybucji energii elektrycznej, w tym:
- Działania na rzecz inteligentnych sieci elektroenergetycznych;
- Regulacja jakościowa operatorów systemów dystrybucyjnych do 2020 r.
- Obsługa klienta na rynku energii elektrycznej i wsparcie konsumentów przez organ regulacyjny, w tym:
- Działania w zakresie informacji realizowane przez URE;
- Wykonanie wniosków pokontrolnych NIK.
- Rozwiązywanie sporów na rynku energii elektrycznej, w tym:
- Działalność Koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie URE;
- Rozstrzyganie spraw spornych przez Prezesa URE.
Kontrola zakończona przedłożeniem Prezesowi URE wystąpienia pokontrolnego.
NIK oceniła pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, realizację przez Prezesa URE w latach 2014-2017 jego ustawowych obowiązków oraz działań związanych z ochroną praw konsumenta energii elektrycznej.
Zgodnie z art. 62 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 2017 r. poz. 524) Prezes URE przedłożył NIK stosowne informacje.
Dokumenty tej kontroli udostępniane są na wniosek, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z późniejszymi zmianami).